Blogarchief

dinsdag 5 september 2017

wat niets kost is voor iedereen

Het is begin september, geen zomer meer en ook nog geen herfst. Het voelt voor mij als een "tussenfase" De uitbundige bloei en warmte van de zomer is voorbij en de kou en regen van de herfst is nog niet begonnen. Even pas op de plaats, rust, bezinnen.



Ik geniet van het heerlijke, rustige, landelijke leven in mooi Amerongen. Naast het rustige landelijke leven op de Utrechtse Heuvelrug, heb ik ook een hectisch leven. Een parttime baan bij de KLM,  op Schiphol als gate agent aan de gate. Hier zorg ik ervoor dat de vlucht op tijd vertrekt, dat de catering en belading soepel en binnen de tijd verloopt en dat de passagiers tevreden aan boord gaan. Het past bij wie ik ben, enerzijds die rust, stilte, de landelijke omgeving waar ik woon en mij zo thuis voel en anderzijds het dynamische en de reuring van het internationale gebeuren van Schiphol waar ik al langer dan de helft van mijn leven rondloop.

Hoezeer ik ook geniet van het internationale gezelschap, de smeltkroes van mensen overal vandaan, de fantastische collega's  soms kan ik ineens naar de omgeving kijken en zie ik wat de omgeving daar mensen aanbiedt. Verleiding om te hebben, in allerlei winkeltjes worden de leukste souvenirs aangeboden. Maar ook de duurste horloges, duurste tassen en parfums. De verleiding om te eten en te drinken is overal. Werkelijk alle fastfood restaurants zijn er vertegenwoordigd, de duurste koffiemerken,  buitenproportionele dure wodka's en whiskey's waar mensen hun weeksalaris aan uitgeven. Verder de verleiding om te gaan, naar de meest exotische, en mooiste verwegbestemmingen. Is dat het dan? Hebben, voeding en weggaan? Is dat belangrijk? Hoort het bij onze manier van comfort? Hoort het bij reizen en ontspanning?  Hoe leuk het ook is en ik er zelf ook regelmatig van geniet, voor mij voelt het niet als het belangrijkste. Ik zie het soms als een grote versiertruc waar je ongemerkt door verleid wordt. En regelmatig ook voor mij, met succes!

Waar ik zelf het allermeeste van geniet van mijn werk als ik 's morgens heel vroeg begin, dat is iets waar niemand voor hoeft te betalen, waar we allemaal zomaar van kunnen genieten en geraakt door kunnen worden. De zonsopgang. Het is adembenemend als de kleine ronde rode bal van heel klein, steeds groter wordt, langzaam aan omhoog klimt, de lucht licht roze kleurt en dan als bron van licht en warmte omhoog schiet en hoog aan de hemel staat. Ik voel me er altijd zo door bemoedigd en ervaar het als een teken van licht en trouw. Als er dan een prachtig KLM toestel langrijdt of opgesteld staat, dan is het werkelijk heel erg genieten, zelfs om 0600 uur 's morgens!! In deze ''tussenfase'' ben ik er veel mee bezig. Wat doet er echt toe, wat is belangrijk voor mij, minder consumeren, minder hebben, minder en bewuster eten en drinken, meer pas op de plaats en rust, minder weg, meer genieten, meer rust, meer verstilling, meer dankbaarheid. Een bijzondere periode die tussenfase! Maar in alle fases is het helemaal hetzelfde wat niets kost is voor iedereen! Goed geregeld daarboven!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoe het begon

Op een grijze dag in juni 2015 dronk ik koffie met 2 vriendinnen in ons gezellige dorp Amerongen. Daar bij de knusse thema winkel Il Sogno (...

Hoe het begon