Blogarchief

zondag 30 april 2017

En de kleur en de de kleur is .....

In december begint de schilder eerst met het schuren en het schilderen van de plafonds. De plafonds in de achterkamer zijn donkerbruin gebeitst. Het is een flinke klus om deze mooi wit te krijgen. Er komt in de beneden kamer telkens een soort gele gevlekte gloed doorheen, Daarom moeten de balken behandeld worden met restauratieverf. We laten de plafonds schuren, 2x gronden en een laag restauratieverf aanbrengen. Het aflakken gaan we zelf doen. Omdat heel het huis opnieuw gestuukt is moeten we het eerst heel goed laten drogen. Wekenlang staan er kachels in het huis om de boel te verwarmen. Daarna komt er een speciale voorwerk laag op om het te laten hechten. De maand januari zijn we de hele maand aan het schilderen. Tot onze grote verrassing en dankbaarheid komen onze vrienden om ons te helpen. Wat zijn we daar blij mee en dankbaar voor.








Ik verdiep me in de verschillende verfmerken en verftechnieken die er tegenwoordig zijn. Wat is er veel te kiezen! Zal ik kalkverf kiezen of krijtverf, veel pigment, veel kleur of juist niet? Ik bestel een aantal proefpotjes van de verschillende merken. Hoewel ik erg van kleur houd en daarmee experimenteer (ijsblauw, groen) weet ik het ineens heel erg zeker. Het worden basic kleuren! In dit huis is al zoveel te zien en te ervaren dat veel kleur gaat afleiden. Hoe leuk ik alle kalkverven met hun streperige uitstraling ook vind, ik besluit het heel ingetogen te houden. Daarom kies ik voor de kalkverf van Painting the Past. Omdat ik vind dat die zachte, sobere, ingetogen tinten tot in de nuance aansluiten bij de sfeer die ik zo mooi vind. Ik besluit de wanden heel neutraal te houden, de kozijnen geen accent te geven door ze dezelfde kleur als de muur te geven maar de oude deuren wel een mooie grijstint te geven. Mijn (favoriete) ijsblauw pas ik enkel toe in de keuken. Ik kies voor zeer mat, en poederig wit, op het houten dakbeschot tussen de bruine daksporen.  

Hier komt mijn lijstje

Painting the Past matte krijtverf

Historical White nr 00 op alle wanden in het hele huis (behalve de slaapkamers van de dames)
en ook op de alle deur- en raamkozijnen
Monument Grey  nr NN 02 op alle deuren in het huis
Loft nr NN18 op de staldeuren naar buiten en op de trap naar boven
Old White NN01 op de bedstede wand in de voorkamer en op de vitrine kastenwand
Chalk nr 41 in de hal
Salt nr 41 in een slaapkamer boven
Blue Grey nr 81 in een slaapkamer boven
Perisan Grey nr 99 vloerverf op de oude houten vloeren in de vookamer

D'imago
Mystic River op de keukenkastjes en op de rand van beide schouwen in de keuken

Farrow and Ball
Winborne white nr 239 in Deaf flat (zeer matte krijtverf) op al het houten dakbeschot
Winborne white nr 239 vloerverf op alle houten vloeren boven






keuken ambachtelijk gemaakt door Gijs van de Pol uit Amerongen
te contacten via de Wij vorm Amerongen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoe het begon

Op een grijze dag in juni 2015 dronk ik koffie met 2 vriendinnen in ons gezellige dorp Amerongen. Daar bij de knusse thema winkel Il Sogno (...

Hoe het begon