Blogarchief

donderdag 18 mei 2017

zomerdag in mei

Op woensdag 17 mei hebben we de eerste warme zomerdag van 2017. Het is zelfs  rond de 30C.
Ik neem me voor om even lekker met een boek in de tuin te gaan zitten. Dan begint het toch te kriebelen. Ineens valt me op hoeveel er te doen is in de tuin! Allereerst maar eens beginnen met het schrobben van de bloempotten. De grote oude teil die ik vind, zet ik helemaal vol met oude bloempotten. Ik geniet ervan om de oude tuinvazen en de oude terracotta potten die ik meenam uit Italie een sopje te geven.
In de tuin vind ik een oud ijzeren verroest rekje uit de tijd dat ik samen met een goede vriendin een brocante winkel hier in Amerongen had. En dit rek komt nog uit de tijd dat we dan gezellig samen naar brocante markten gingen. Dit rek komt van de grote brocante markt in Lille die elk jaar op de eerste zaterdag van september plaatsvindt in de hele binnenstad. Het krijgt een mooi plaatsje tussen de rozen, climatis en de sedum, ergens tegen een muurtje in de tuin.



Ik versjouw oude bakstenen die na de bouw nog ergens in de tuin liggen, haal een mooie brocante tafel tevoorschijn. Stiekem maak ik alweer plannen voor mijn tuin. Hoe leuk zou het zijn als ik hier een pluktuin zou hebben. Misschien ook wel met koffie en thee. Een brocante, koffie/thee pluktuin met zelfgebakken taart ....... Zo droom ik rustig verder!




Terwijl ik mijn blik door de verwilderde tuin laat gaan denk ik dat er nog heel heel veel moet gebeuren voordat het zover is. Ik geniet van de uitzinnige bloei van de allium, de gele klaprozen, de doorgeschoten climatis en de klimhortensia die zover over de muur van de buren komt dat het bijna een bodembedekker is. Maar oooh wat geniet ik van dit moois! Het is mijn eigen kleine paradijsje. Waar alles mag zijn en groeien zoals het is. De weelderige bloei, de prachtige kleuren van de akeleitjes, de lelietjes van dalen en de blauwe druifjes, onvoorstelbaar wat een verfijning en wat bijzonder! Nog even flink genieten van de tomeloze energie en de natuur die zijn gang gaat. Want ik weet dat er een moment komt dat er structuur in gaat komen, dat een mannenhand orde en netheid gaat brengen in deze wildernis. Dat er dan flink de schaar en de snoei in gaat. En er is zelfs een kans dat in het achterste gedeelte een sjofel komt om de heleboel glad te maken. En ook dat heeft dan weer z'n charme. Voor nu is er dit stukje puur wilde natuur en uitbundige bloei. En tot die tijd ga ik er met een dankbaar hart van genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoe het begon

Op een grijze dag in juni 2015 dronk ik koffie met 2 vriendinnen in ons gezellige dorp Amerongen. Daar bij de knusse thema winkel Il Sogno (...

Hoe het begon